کد مطلب:52036
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:34
الرجال قوامون علي النساء بافضل الله بعضهم علي بعض و با انفقوا من اموالهم فالصالحات قائنات حافظات للغيب باحفظ الله و اللاتي تخافون نشوزهن فعظوهن و اهجروهن في المضاجع و اضربوهن فان اطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلاً ان الله كان علياً كبيراً; مردان سرپرست زنانند
جواب اين ايراد با توجه به معني آيه و رواياتي كه در بيان آن وارد شده و توضيح آن دركتب فقهي آمده است و همچنين با توضيحاتي كه روانشناسان امروز مي دهند چندان پيچيده نيست زيرا:
اولاًآيه، مسئله تنبيه بدني را در مورد افراد وظيفه نشناسي مجازه شمرده كه هيچ وسيله ديگري درباره آنان مفيد واقع نشود و اتفاقاً اين موضوع تازه اي نيست كه منحصر به اسلام باشد، در تمام قوانين دنيا هنگامي كه طرق مسالمت آميز براي وادار كردن افراد به انجام وظيفه مؤثر واقع نشود متوسل به خشونت مي شود نه تنها از طريق ضرب بلكه گاهي در موارد خاصي مجازات هاي شديدتر از آن نيز قائل مي شوند كه تاسر حد اعدام پيش مي رود.
ثانياً تنبيه بدني در اينجا همانطور كه در كتب فقهي نيز آمده است بايد ملايم و خفيف باشد بطوري كه نه موجب شكستگي و نه مجروح شدن گردد و نه باعث كبودي بدن.
مسلم است كه اگر يكي از اين مراحل مؤثر واقع شود و زن به انجام وظيفه خود اقدام كند مرد حق ندارد بهانه گيري كرده در صدد آزار زن برآيد، لذا به دنبال اين جمله مي فرمايد:
فان اطعنكم فلا تبغوا عليهم سيبلاً
اگر آنها اطاعت كنند به آنها تعدي نكنيد.
و اگر گفته شود كه نظير اني ظغيان و سركشي و تجاوز در مردان نيز ممكن است آيا مردان نيز مشمول چنين مجازاتهائي خواهند شد؟
ـ10ـ
در پاسخ مي گوئيم آري مردان هم درست همانندزنان در صورت تخلف از وظائف مجازات مي گردند حتي مجازات بدني منتها چون اين كار غالباً از عهده زنان خارج است حاكم شرع موظف است كه مردان است متخلف را از طرق مختلف و حتي از طريق تعزير (مجازات بدني) به وظائف خود آشنا سازد.
داستان مردي كه به همسر خود اجحاف كرده بود و به هيچ قيمت حاضر به تسليم در برابر حق نبود و علي((عليه السلام)) او را با شدت عمل و حتي با تهديد به شمشير وادار به تسليم كرد معروف است.
ان الله كان علياً كبيراً
و در پايان مجدداً به مردان هشدار مي دهد كه از موقعيت و سرپرستي خود در خانواده سوء استفاده نكنند و به قدرت خدا كه بالاتر از همه قدرتها است بينديشند زيرا خداوند بلند مرتبه و برزگ است.
(بخش پاسخ به سؤالات )
ـ11ـ
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.